Reparation af PC – det er en undersøgelse værd
Kan det betale sig at reparere en brugt PC? Det er et spørgsmål, som mange overvejer, og som mange desværre konsekvent svarer nej til. Men der er faktisk tilfælde, hvor det giver rigtig god mening at reparere eller opgradere sin PC i stedet for at købe en ny.
Med dagens PC-priser er der mange, der mener, at det overhovedet ikke kan betale sig at reparere en brugt PC. Det er måske rigtigt i mange tilfælde. Der er dog eksempler, hvor det kan give god mening at reparere eller opgradere en brugt PC. Det hele afhænger dog af, hvilket problem du oplever.
Identificér PC’ens problem
Der kan være flere grunde til, at en PC pludselig ikke agerer, som den plejer, og problemerne kan også komme til udtryk på forskellige måder. Her er nogle generelle eksempler på problemer og udfordringer, du kan opleve med din PC. Dertil også forslag til om det kan betale sig at reparere på problemet, eller om løsningen skal findes i en ny PC.
En langsom PC kan oftest repareres
Årsagen til at en computer bliver langsom kan ikke findes af en specifik grund. Dels er der en generel teknisk udvikling, der gør, at programmer kræver mere af PC’en. Dernæst kan mekaniske dele som harddiske simpelthen blive trætte eller overbelastede og dermed fungere som en flaskehals for PC’ens hastighed. Kører din PC pludseligt langsommere eller har problemer med at følge med ville en simpel reservedel til 500-1000 kroner måske være alt, der skal til for at give din PC et nyt løft og en forlænget levetid på flere år. For eksempel har Computerworld lavet eksperimenter, hvor der pustes nyt liv i en flere år gammel PC ved udskiftning af en enkelt komponent. Det kan du læse mere om i denne artikel.
Uventet nedlukninger og fejlmeldinger er en individuel vurdering
Fejlmeldinger og ustabilitet hos din PC er højst sandsynligt ikke et ukendt begreb. Hvis du skulle være udsat for sådan et problem, skal du som det første tjekke, om der er garanti på computeren. Er dette tilfældet, skal du henvende dig, hvor maskinen er købt og spørge til dine muligheder. Er maskinen ikke dækket af garanti, vil det være anbefalelsesværdigt, at du tager fat i en fagmand. En kvalificeret tekniker burde enten gratis eller meget billigt kunne fortælle dig, hvad problemet er og give dig en pris på en reparation. Hans pris skal så vægtes op i mod prisen på, hvad en ny computer koster. Med i baghovedet er det væsentligt at have computerens alder og problemets omfang. Dette kan være et vanskeligt regnestykke, men her kan en ærlig og kvalificeret fagmand også være behjælpelig med den nødvendige rådgivning.
Den komplicerede vej hvis der ikke er tegn på liv
En PC der slet ikke reagerer ved tryk på startknappen eller blot giver nogle hidsige bip kan være tegn på alvorlige problemer. Her skal første trin igen være at tjekke, om der er en gældende garanti. Skulle der ikke være garanti på, kan der opstå en lidt kompliceret situation. Når maskinen ikke kan starte, kan det være svært at identificere problemet. Prisen afhænger nemlig af problemets omfang, men ligeledes også af type og mærke.
De fleste problemer kan løses ved reparation, men det er ikke altid prisen værd. Hvis det er en discount bærbar, kan det oftest ikke betale sig at få lavet en reparation. Hos en dyrere model eller en PC med vigtig materiale på, er en reparation tit den mest optimale løsning. Hvis du vælger, at PC’en skal repareres, vil løsningen være at tale med en god fagmand, som kan diagnosticere problemet og vejlede dig til den rigtige pris.
Søg professionel hjælp hvis du er i tvivl
Det er altid en god huskeregel, at hvis man er i tvivl, så skal man henvende sig til en af de såkaldte fagmænd. Find en som du stoler på og hør, hvad han har at sige. Oftest kan han fortælle, hvad problemet er og give en pris på, hvad en reparation vil koste. Hans vejledning kan sparer dig for mange penge i sidste ende.
Er du I tvivl om, hvordan du finder den rigtige fagmand til at rådgive og hjælpe dig, er CBC – Din Lokale IT-Partner et godt sted at starte. Vi har erfarne og kompetente fagmænd over hele landet, som kan være behjælpelig med fejlfinding, vejledning og udbedring af dit problem. Mange af vores forhandlere tilbyder endda både gratis servicetjek samt 24 timers service på mange reparationer og udbedringer. Vi ved nemlig, hvor irriterende det er, når tingene ikke virker og hvor vigtigt, det er at komme hurtigt og billigt videre med arbejdet. Brug for hjælp? Find din lokale IT-partner her.